استاندارد ایزو 17020 چیست؟

شرکت های بازرسی فنی در ایران برای تایید صلاحیت نیاز به اخذ استاندارد ایزو 17020 دارند به همین دلیل ما در این جا ابتدا تعریفی کامل و مشخص از این استاندارد را بیان کرده ایم و سپس نکات و مراحل دریافت گواهینامه مربوط به آن را از سازمان تایید صلاحیت ایران تشریح کرده ایم.
استاندارد ایزو 17020، یک سیستم بین المللی و جهانی جهت ارزیابی تایید صلاحیت سازمان هایی است که در زمینه بازرسی فنی فعالیت می کنند. این شرکت ها جهت این که به سازمان تایید صلاحیت کشور نشان دهند که سیستم مدیریتی خود را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کرده اند، نیاز به اجرایی کردن الزامات ایزو 17020 دارند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

استاندارد ایزو 17020

الزامات استاندارد ایزو 17020

8 بند اصلی جهت الزامات استاندارد ایزو 17020 تعریف شده که می بایست آن را در سیستم خود پیاده سازی کنند. البته این نکته لازم است که این جا بیان شود، اجرایی کردن این الزامات نیاز به یک متخصص و مشاور در این زمینه دارد:

  1. هدف از اجرای این استاندارد در سازمان چیست و هم چنین دامنه کاربرد مربوط به آن در چه حیطه ای قرار گرفته است
  2. مراجعی که لازم است سازمان به آن جهت کالیبراسیون تجهیزات، صحه گذاری نتایج آزمون و عدم قطعیت های آزمون مراجعه کند کدام است
  3. تعاریف و اصطلاحاتی که در این سیستم وجود دارد به شکل کامل و توسط کارشناسان و مشاورین شرکت آروین ایزو آموزش داده می شود.
  4. الزامات عمومی این استاندارد شامل چه بخش هایی است. این الزامات بیشتر از استاندارد سیستم مدیریت کیفیت با همان ایزو 9001 نشات می گیرد
  5. الزامات ساختاری مربوط به این استاندارد چه بخش هایی را در نظر می گیرد. این الزامات می تواند شامل شناسایی عدم انطباق های سازمان، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، روش های جابجایی و هم چنین جمع آوری تست های آزمایشگاهی است.
  6. الزاماتی که مربوط به منابع این استاندارد است و شامل روش های اجرایی استاندارد و هم چنین دستورالعمل های آن است که صحه گذاری نتایج آزمون یکی از این بخش هاست.
  7. الزامات فرآیندی که می تواند شامل روش های آزمون، طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای مربوط به بازرسی و کنترل فنی و هم چنین طراحی تست های آزمایشگاهی است که از اصلی ترین بخش های مربوط به پیاده سازی استاندارد ایزو 17020 در شرکت مربوطه است.
  8. الزامات سیستم مدیریت که می تواند شامل ارزیابی تامین کنندگان کالا، تعیین نقاط ضعف و قوت سازمان و هم چنین چگونگی رهبری سازمان و تخصیص شرح وظایف کارمندان شرکت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این استاندارد با ما تماس بگیرید


                                     آقای آروین کریمی پور مدیریت: 09902702205

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما