فرآیند دریافت گواهی ایزو 9001

گواهی ایزو 9001 کارآمدترین شیوه برای مدیریت کیفیت می باشد که از طریق آن کسب و کارها کیفیت روابط با مشتریان خود را بهبود می دهند

ایزو (International Organization for Standardization) چیست؟

اغلب کسانی که صاحب کسب و کار هستند با گواهینامه ایزو آشنایی دارند. ایزو  یکی از پرکاربردترین گواهینامه هایی است که نشان دهنده بهبود کیفیت خدمات و محصولات شرکت ها و سازمان ها می باشد. ایزو دارای انواع مختلفی است که قدرتمندترین آنها، گواهی ایزو 9001 می باشد. ایزو 9001 استانداردی برای سیستم های مدیریت کیفیت عمومی یا QMS می باشد. تمامی کسب و کارها از ایزو برای بهبود وضعیت شان بهره برداری می کنند. به طور کلی گواهینامه ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی است که هدف آن ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت توسط ISO می باشد.

سیستم مدیریت کیفیت یا QMS مجموعه ای از رویه ها، قوانین، خط مشی ها می باشد که بر ارائه خدمات و محصولات نظارت می کند. شاید بپرسید ایزو 9001 چرا اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت صاحب هر نوع کسب و کاری که باشید، به یک سیستمی نیاز دارید که رضایت مشتریان را به خود جلب کند. در حقیقت این گواهی به مشتریان تان این اطمینان را می دهد که مجموعه شما دارای یک سیستم مدیریت کیفیت بوده و تمام محصولات و خدمات تان با توجه به معیارهای بین المللی است.

ایزو (International Organization for Standardization) چیست؟
ایزو 9001

چگونه گواهی ایزو 9001 دریافت کنید

برای دریافت گواهی ایزو 9001 و هر نوع گواهینامه دیگر باید مراحل مختلفی را طی کنید. عموما برای اخذ ایزو چهار گام اساسی وجود دارد که عبارت هستند از:

اولین گام: برای سازمان یک سیستم داخلی طراحی کنید

اولین گام برای اخذ گواهی ایزو 9001 این است که کسب و کارتان را بر طبق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت تعریف کنید. در واقع باید تمام استراتژی های سازمان تان را استانداردسازی نمایید.

دومین گام: اجرای استراتژیهای شناسایی شده سازمان

هر سازمان یا شرکتی برای خود دارای برنامه های مشخصی است. شما باید تمام برنامه های خود را بر مبنای رویه های ایزو تطبیق دهید.

سومین گام: بررسی نتایج برنامه های مدون شده

برای اینکه بتوانید از گواهی ایزو 9001 بهره مند شوید، تمام استراتژی های خود را بررسی کرده و فرایند های تجاری خود را بهبود دهید. با توجه به ارزیابی فعالیت های شرکت تان، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و آنها را در راستای استانداردهای ایزو تقویت کنید.

 آخرین گام: انتخاب مرجع صادرکننده گواهی ایزو 9001

به عنوان صاحبان مشاغل و مدیران زمانی که عملکرد کسب و کارتان ارزیابی کردید و نسبت به راندمان آن ابراز رضایت نمودید، نوبت آن است که سراغ مرجع صدور گواهی خارجی رفته و با ارسال مدارک مورد نیاز، گواهینامه خود را دریافت کنید.

ایزو (International Organization for Standardization) چیست؟
گواهی ایزو 9001

هزینه گواهی ایزو 9001 چقدر است؟

یکی از سوالات رایج صاحبان مشاغل درباره هزینه دریافت ایزو 9001 است. معمولا این افراد با این چالش روبرو می شوند که هزینه پرداختی برای دریافت گواهینامه به چه عواملی بستگی دارد و چقدر برای شان تمام می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که برای برآورد هزینه صدور گواهی، بدون ارزیابی وضعیت و راندمان شرکت یا کسب و کارها کار چندان آسانی نیست. در مجموع عواملی مانند میزان فعالیت، ارتباطات، تعداد کارکنان، نوع محصول و عملکرد در تعیین قیمت صدور گواهی تاثیر می گذارد. برای دریافت ایزو، این سیستم شرایطی را برای شرکت های کوچک و بزرگ فراهم کرده تا بر طبق آن موفق به اخذ گواهی شوند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن دقت کنید، این است که شرکت های مختلفی مرجع صدور گواهی ایزو 9001 هستند؛ اما هر یک از آنها هزینه های مختلفی را از مشتریان خواستار هستند و متقاضیان در این زمینه سردرگم می شوند. بهترین راهکار رفتن به سراغ نهادهایی است که به وسیله سازمان اعتبارسنجی کشورها مورد تایید قرار گرفته اند. هر چقدر که نهادهای صادر کننده در زمینه صدور گواهینامه سختگیرانه عمل کنند، هزینه بیشتر خواهد بود. گواهی های مختلف ایزو هر کدام دارای قیمت های متفاوتی هستند و بعد از پر کردن فرم های مربوط به اطلاعات شرکت یا کسب و کارها هزینه آن مشخص می شود.

هزینه گواهی ایزو 9001 چقدر است؟
گواهی ایزو 9001

برای اخذ گواهینامه ایزو فوری چه مراحلی را باید طی کنید؟

گواهینامه ایزو فوری (ISO Instant Certificate) گواهی است که زمان صدور آن سریعتر می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های بارز این نوع گواهی این است که سازمان ها برای دریافت آن نیازی به پیاده کردن استانداردهای ISO را ندارند. هزینه دریافت ایزو 9001 به صورت فوری، نسبت به سایر گواهینامه های بین المللی کمتر می باشد. یکی از معایب ISO فوری، نپذیرفته شدن آنها در برخی از قراردادها و مناقصات است. با این حال برای اخذ گواهینامه ایزو فوری نیز باید چند مرحله را طی کنید که عبارت هستند از:

  • فراهم سازی منابع
  • بررسی وضعیت کسب و کار و انطباق آن با الزامات ISO
  • ارائه یک سیستم مدیریتی
  • حسابرسی سیستم مدیریتی
  • انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه فوری
  • دریافت گواهینامه ISO

دریافت ISO فوری برای پیمانکاران (ساخت و ساز، نفت و گاز، حمل و نقل)، شرکت های تازه تاسیس و شرکت های تولیدی بهترین گزینه است؛ زیرا دریافت این نوع گواهی به آنها این فرصت را می دهد تا در مناقصات و رقابت ها شرکت کنند

شماره تماس: 09902702205

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما