دریافت ایزو 9001 برای شرکت

فرآیند دریافت ایزو 9001 چگونه است؟ آیا سیستم استاندارد 9001 را در شرکت خود معرفی کرده اید و اکنون می خواهید در مورد فرآیند دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ اگر قرار باشد یک سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ایزو 9001 گواهی شود. برای دریافت گواهی آن یعنی پیاده سازی سیستم های مدیریتی برای شرکت، مراحل کار بیشتری باید انجام شود.

این مراحل از برنامه ریزی، جلسه اطلاعاتی و پیش ممیزی گرفته تا ممیزی صدور گواهینامه، ایجاد گواهی و ممیزی نظارت را شامل می شود. فرآیند صدور گواهینامه مدیریت کیفیت ایزو 9001 اساساً مانند فرآیند صدور گواهینامه عمومی است.

چه شرکت هایی باید از ویرایش ایزو 9001:2015 استفاده کند:

ایزو 9001:2015 برای همه سازمان ها صرف نظر از اندازه یا صنعت اعمال می شود. بیش از یک میلیون شرکت و کارخانه از 160 کشور جهان الزامات استاندارد ایزو 9001 را در سیستم های اجرایی خود اعمال کرده اند. اگر می خواهید بیشتر با این فرایند آشنا شوید مقاله مربوطه را با حوصله مطالعه فرمایید.
دریافت ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 چیست:

این استاندارد تنها استاندارد در سری 9000 است که سازمان ها می توانند گواهینامه آن را صادر کنند. دستیابی به گواهینامه ایزو 9001:2015 به این معنی است که یک سازمان موارد زیر را نشان داده است:

  • از دستورالعمل های استاندارد ایزو 9001 پیروی می کند
  • الزامات خود را برآورده می کند
  • الزامات مشتری و الزامات قانونی و نظارتی را برآورده می کند
  • اسناد را حفظ می کند

صدور گواهینامه استاندارد 9001 می تواند اعتبار سازمان را با نشان دادن به مشتریان که محصولات و خدمات آن انتظارات را برآورده می کند، افزایش دهد. در برخی موارد یا در برخی صنایع، صدور گواهینامه الزامی است یا از نظر قانونی الزام شده است. فرآیند صدور گواهینامه شامل اجرای الزامات ایزو 9001:2015 و سپس تکمیل ممیزی موفق ثبت کننده است که تایید می کند سازمان آن الزامات را برآورده می کند.

شرکت ها هنگام شروع آماده سازی برای صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  •     هزینه های ثبت برای ایزو 9001 ثبت نام، نظارت و ممیزی های تایید مجدد
  •     سطح فعلی انطباق با الزامات ایزو 9001
  •     میزان منابعی که شرکت برای توسعه و اجرا به این پروژه اختصاص خواهد داد
  •     مقدار حمایتی که از مشاور مورد نیاز خواهد بود و هزینه های مربوطه

ممیزی دریافت ایزو 9001 چگونه انجام می شود:

فرآیند ممیزی گواهینامه واقعی شامل دو مرحله ممیزی مرحله 1 و ممیزی مرحله 2 است که در صورت لزوم می توانید از قبل حسابرسی را انجام دهید. این پیش ممیزی بخشی از ممیزی صدور گواهینامه واقعی نیست. این یک آزمون داوطلبانه است که از یک طرف اسناد را قبل از ممیزی گواهی واقعی بررسی می کند و همچنین شامل یک پیش ممیزی در محل است. هر گونه عدم قطعیت باید کشف و بر آن غلبه کرد. برای دریافت گواهینامه خود مطابق با استاندارد DIN EN ISO 9001:2015، ابتدا تاریخ ممیزی مرحله یک و مرحله دوم خود را با گواهی دهنده انتخابی خود تنظیم کنید.

در ممیزی گواهینامه مرحله یک، ممیز گواهینامه ابتدا یک بررسی جامع سند در محل انجام می دهد که در طی آن میزان برآورده شدن الزامات ایزو 9001 را تعیین می کند. هنگام ارزیابی مکان و شرایط خاص آن، آمادگی برای ممیزی گواهینامه مرحله دوم برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 تعیین می شود.

پس از مستند شدن نتایج ممیزی، هرگونه نیاز شناسایی شده برای اقدام قبل از اجرای ممیزی گواهینامه (مرحله دوم) هماهنگ می شود. قبل از ممیزی گواهینامه (یعنی مرحله دوم)، هنوز هم می توانید هر گونه اصلاحی را در این مدت انجام دهید.
دریافت ایزو 9001

فرآیند دریافت و صدور ایزو 9001 چگونه آغاز می شود:

همه گواهینامه ها یکسان نیستند! در اینجا تفاوت های قابل توجهی وجود دارد، هم از نظر هزینه و هم احتمالاً از نظر کیفیت خدمات! بنابراین باید نهادهای صدور گواهینامه مختلف را با هم مقایسه کنید. مستقیماً به وب سایت های ویژه ایزو نگاه کنید و به دنبال شرکت های صدور گواهینامه مناسب باشید.

هنگام انتخاب یک شرکت صدور گواهینامه، باید از معتبر بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید، زیرا برای اعتبار سنجی، شرکت صدور گواهینامه باید شرایط مختلفی را داشته باشد که کار با کیفیت بالا را تضمین می کند. در عین حال، اعتبارسنجی تضمین می کند که مشتریان یا سازمان های دولتی گواهی ایزو 9001 شما را به رسمیت می شناسند.
بعد از اینکه تصمیم گرفتید یک مرجع صدور گواهینامه برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 خود را دریافت کنید، یک پرسشنامه در مورد شرکت خود دریافت خواهید کرد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، شرکت صدور گواهینامه پیشنهادی برای صدور گواهینامه ایزو 9001 ایجاد می کند. این امر با انعقاد قرارداد با سازمان صدور گواهینامه دنبال می شود. سپس حسابرس توسط سازمان صدور گواهینامه انتخاب می شود.

پس از اینکه سیستم مدیریت کیفیت خود را در شرکت معرفی کردید و کارایی آن را بررسی کردید، می توانید برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 آماده شوید. این آماده سازی عمدتاً به نکات زیر مربوط می شود:

  • یک مرجع صدور گواهینامه را انتخاب کنید
  • درخواست و بستن قرارداد با شرکت گواهی دهنده انتخاب شده

 

جهت تماس با شرکت مشاوران آروین سپهر دیار با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 09902702205

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما