روش اجرایی استاندارد 17025 چگونه است؟

روش اجرایی استاندارد 17025 در جهت استاندارد سازی فعالیت ها گام بر می دارد و موجب رضایت مندی مشتریان می گردد.

روش اجرایی استاندارد 17025 چگونه است؟

روش اجرایی استاندارد 17025، استانداردی جهانی برای آزمایشگاه ها است که صلاحیت آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع استاندارد ایزو 17025 شرایط و الزامات کلی را برای انجام نمونه برداری ها، آزمون ها و کالیبراسیون ها را تعیین می نماید. این استاندارد برای تمامی آزمایشگاه ها بدون در نظر گرفتن اندازه یا روش های کالیبراسیون و وسعت آزمایشگاه ها اجرایی است.

روش اجرایی استاندارد 17025 چگونه است؟
روش اجرایی استاندارد 17025

زمانی که آزمایشگاه ها به قوانین و شرایط این استاندارد جهانی عمل کنند، کیفیت انجام کار برای آنها مهم و الزامی خواهند شد. این اماکن با اخذ این استاندارد خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه خواهند کرد. همچنین شایستگی آن ها در مجموعه رقبا قابل تحسین است.

استاندارد ایزو 17025 با استاندارد ایزو 9001 هم راستا است. به طوری که در سازمان هایی که ایزو 9001 اجرا شده است پیاده سازی استاندارد ایزو 17025 آسان تر است. پیاده سازی این استاندارد موجب همکاری هرچه بهتر سازمان ها و آزمایشگاه ها می گردد. همچنین به تبادل تجارب و اطلاعات کمک می نماید. این استاندارد شامل 8 بند می باشد و در ورژن های جدید مواردی به ان اضافه شده است. از این رو لازم است مسئولین آزمایشگاه ها این الزامات اضافه شده را یاد بگیرند.

مزایای دریافت استاندارد ایزو 17025 آزمایشگاه

همان طور در بالا اشاره شد روش اجرایی استاندارد 17025 در جهت استاندارد سازی فعالیت ها گام بر می دارد و موجب رضایت مندی مشتریان می گردد. علاوه بر این دارای مزایای زیر نیز می باشد:

  • روش های اندازه گیری استاندارد مشخص می گردد
  • نتایج انجام آزمایشگاه ها دقیق اعلام می گردد
  • اطلاعات آزمایشگاه ها بین سازمان های مختلف منتقل می گردد
  • اعتماد بین مشتریان و آزمایشگاه ها افزایش می یابد
  • کیفیت تجهیزات، انجام کار و مکان آزمایشگاه بهتر می شود

منظور از مستندات ایزو 17025 چیست؟

مستندات ایزو 17025 شامل تمامی روش های اجرایی، فرم ها، دستورالعمل ها، چک لیست ها، مستندات مربوط به کالیبراسیون، مستندات عدم قطعیت، چارت آزمایشگاه، تضمین کیفیت نتایج آزمون، شناسنامه تجهیزات آزمایشگاه، شناسایی و ارزیابی فرصت ها و ریسک ها، مستندات مربوط به آموزش، مستندات ممیزی داخلی، اهداف، ارزیابی دوره ای نظرسنجی از مشتریان و شناسنامه شغلی تمامی افراد شاغل در آزمایشگاه می باشد.

شرایط اخذ استاندارد ایزو 17025

روش اجرایی استاندارد 17025شامل 5 بخش اصلی قلمرو، منابع اصلی، الزامات مدیریتی، واژگان فنی و تعاریف و الزامات فنی است. الزامات فنی و الزامات مدیریتی جز شرایط و الزامات اصلی برای اخذ این استاندارد می باشند. نظام کیفی، سازمان آزمایشگاه، کنترل و بررسی اسناد، خدمات مربوط به خرید و تامین، خدمات مربوط به ارباب رجوع، رسیدگی به شکایات، بررسی اقدامات بازدارنده، بازنگری مدیریتی، رویه بررسی درخواست ها و مناقصه ها و انجام ممیزی داخلی از الزامات مهم مدیریتی هستند.

شرایط اخذ استاندارد ایزو 17025
روش اجرایی استاندارد 17025

مسائلی همانند بررسی شرایط و امکانات محیطی مربوط به کارکنان، ردیابی اندازه گیری ها، بررسی تجهیزات آزمایشگاهی، حمل تجهیزات مورد نظر در کالیبراسیون و آزمون ها، گزارش دهی نتایج، نمونه برداری و تضمین کیفیت نتایج مربوط به کالیبراسیون ها و آزمون ها مربوط به الزامات فنی اخذ استاندارد ایزو 17025 می باشند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما