مراحل اخذ ایزو 9001

مراحل اخذ ایزو 9001 _ دریافت ایزو 9001 چگونه است: در مواجهه با نیاز به صدور گواهینامه، صاحبان و مدیران مشاغل کوچک باید بدانند که برای آماده شدن و گذراندن ممیزی گواهینامه چه چیزی لازم است. به طور کلی، این به این دلیل نیست که آنها می خواهند از میانبر استفاده کنند یا فقط از عهده حسابرس برآیند. قرار دادن پروژه ای بزرگی همچون ایزو در برنامه های یک ارگان  بسیار شلوغ قابل اجرا است.
اخذ ایزو 9001

بهترین راه برای صدور گواهینامه ایزو 9001:

قبل از پاسخ دادن، اجازه دهید به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم که گواهینامه ایزو چیست و چه چیزی نیست. ایزو 9001 یک سیستم مدیریت کیفیت یا QMS است.
به عبارت دیگر می توان گفت: ایزو 9001 یک رویکرد سیتماتیک برای بهبود پروسه های کاری داخلی یک شرکت است تا عملکرد مشتریان آن به تدریج بهبود یابد و آنها مورد توجه قرار گیرند.
البته در زمانی که تمرکز بر بهترشدن فرآیندهای مربوط به ارگانی است. QMS خود یک فرآیند مهم است یعنی هنگامی که یک شرکت گواهی می شود، به این معنی است که یک روال کاربردی برای بهتر شده فعالیت وجود دارد و با موفقیت حسابرسی شده است.
این استاندارد یک راه حل سریع نیست و نیازی به حل هر مشکلی که با آن روبرو هستید، نیست بلکه این یک روند مداوم بهبود است که نیاز به برنامه ریزی و تعهد در طول زمان دارد. در طول ممیزی صدور گواهینامه اولیه، ثبت انتظار کامل بودن را نخواهد داشت. در عوض، شواهدی که نشان می‌دهد یک QMS کار می‌کند، حسابرسی را پشت سر می‌گذارد. همانطور که می دانید و قبلا هم بیان شده صدور گواهینامه خط شروع است نه خط پایان برای بهبود مستمر.
بنابراین، تمرکز ما برای صدور گواهینامه باید بر راه اندازی سیستم مدیریت کیفیت و نشان دادن کار آمد بودن آن باشد. برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک که به دنبال ایزو 9001 هستند، به دلیل تجارب گذشته یا سوء تفاهمات در مورد فرآیند ایزو، این موضوع تا حدودی تعجب آور است. بیایید آن را به سه مرحله اصلی تقسیم کنیم.
وهله ی یک: تعریف جامع سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو 9001):
نقطه آغاز قبل از صدور گواهی این است که تعریف کنیم که چگونه یک ارگان می تواند الزامات استاندارد 9001 را اعمال می کند. همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، اسناد خاصی وجود دارد که باید برای تعریف QMS شرکت شما آماده شود. این اسناد ساده توضیح می‌دهند که چگونه از ISO در کسب‌وکار شما استفاده می‌شود، در شرایطی که مدیران و کارمندان شما می‌توانند درک کنند و در طول کارشان به آن پایبند باشند.
تمامی شرکت های دارای گواهی ایزو 9001 دارای مدارک زیر هستند:

  1. مستندات راهنمای کیفیت QMS که بصورت کلی و نحوه اعمال الزامات آن توسط شرکت را شرح می دهد. معمولاً به صورت فایل وورد برای یک شرکت است که رویه های زیر را در بر می گیرد.
  2. رویه کنترل اسناد که روند توسعه، تأیید، بازنگری و نگهداری اسناد شرکت را توضیح می دهد.
  3. رویه کنترل سوابق که سیاست هایی را برای ذخیره و نگهداری سوابق شرکت تعریف می کند.
  4. رویه کنترل عدم انطباق که نحوه شناسایی، کنترل و تصحیح محصولات و یا خدماتی را که مشخص می شود الزامات را برآورده نمی کنند (“غیر انطباق”) نشان می دهد.
  5. روش اقدام اصلاحی که توضیح می دهد که چگونه مشکلات با ایجاد تغییرات لازم در فرآیندهای شرکت بررسی و حل می شوند.
  6. روش اقدام پیشگیرانه که نحوه شناسایی و حل مشکلات احتمالی را بررسی می کند تا از آنها اجتناب شود.
  7. روش حسابرسی داخلی که فرآیند حسابرسی خود شرکت را تعریف می کند (جدا از ممیزی صدور گواهی انجام شده توسط حسابرس شخص ثالث) که به شناسایی نقاط ضعف یا شکاف در QMS کمک می کند تا بتوان آنها را اصلاح کرد.

این هفت سند، سیستم مدیریت کیفیت شرکت را تعریف می کند. با تهیه این مستندات، مدیریت شرکت باید به بهترین نحو برای پیاده سازی الزامات ISO متناسب با کسب و کار خود فکر کند.
در برخی موارد، ممکن است اسناد اضافی فراتر از موارد مورد نیاز برای تعریف بیشتر نحوه کارکرد فرآیند تهیه شود. اسناد اضافه شده به صلاحدید مدیریت است و تنها در صورت نیاز به توضیح بیشتر در مورد فرآیندهای خاص شرکت باید توسعه یابد. اغلب، اسناد اضافی باید پس از اجرای QMS به عنوان بخشی از تلاش‌های بهبود مستمر شما در نظر گرفته شود.
وهله ی دو: سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو 9001) را پیاده سازی کنید
طبق اسناد QMS توسعه یافته، باید پیاده سازی انجام شود. پیاده سازی اساساً به این معنی است که الزامات ابلاغ شده و دنبال می شوند. گواهی ایزو 9001 همه کارکنان را تحت تأثیر قرار می دهد و همه باید آنچه را که انتظار می رود یاد بگیرند. برای برخی از فرآیندها، تغییراتی در نحوه انجام کارها انتظار می رود که همه کارکنان باید حمایت کنند.
به منظور نظارت بر اجرا و نگهداری QMS، مدیریت ارشد باید از طریق بررسی رسمی مدیریت، جهت، پشتیبانی و نظارت را ارائه دهد. به عنوان یکی از الزامات گواهینامه این استاندارد مهم، بررسی مدیریت یک جلسه منظم است که توسط مدیران ارشد شرکت رهبری می شود. این امر به مدیریت اجازه می دهد تا بر نحوه عملکرد QMS نظارت کند، مسائل مربوط به عملکرد را که باید مورد توجه قرار گیرد و تغییرات مورد نیاز را تعیین کند.
وهله ی سه: سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو 9001) را تأیید کنید.
آخرین مرحله برای آماده شدن برای گواهی، انجام یک ممیزی داخلی کامل به منظور تأیید وجود و مؤثر بودن QMS است. حسابرسی داخلی ابزار مدیریت ارشد برای کمک به ارزیابی میزان اجرای و کارکرد QMS است.
حسابرسی داخلی با ممیزی گواهینامه ثبت کننده متفاوت است زیرا به وسیله ی حسابرسان داخلی هر ارگانی به نمایندگی از مدیریت انجام می شود. حسابرسان داخلی ممکن است کارکنان آموزش دیده شرکت یا یک پیمانکار فرعی مانند یک مشاور واجد شرایط باشند. بخشی از مسئولیت مدیریت تصمیم گیری در مورد بهترین منابع برای استفاده برای حسابرسی داخلی است.
ممیزی داخلی اغلب دقیق‌تر از حسابرسی ثبت‌کننده است، زیرا ممکن است مدیریت بخواهد فرآیندها یا مشکلات خاص به دقت بررسی شود. دستور کار حسابرسی داخلی منعطف است و باید توسط مدیریت در طول بررسی مدیریت بررسی شود. و در نهایت نتایج آن در طول بررسی مدیریت ارائه می شود تا از اصلاحات مناسب اطمینان حاصل شود.
شرکت‌های که درخواست اخذ ایزو 9001 را دارند، باید 3 تا 4 ماه طول بگذرد تا این مراحل به طور مؤثر پشت سر بگذارند. اکثر ممیزی های صدور گواهینامه اولیه نیاز به اقدامات بعدی برای اصلاح مسائل جزئی پیدا شده توسط ثبت دارند. اما یک ممیزی گواهینامه موفق ممیزی است که در آن QMS وجود داشته باشد و بتوان آن را نشان داد.
مهندس کریم پور رئیس شرکت آروین ایزو راه حل های مناسبی را به شما ارائه می کند.
اخذ ایزو 9001

خلاصه ای از مراحل اخذ ایزو 9001:

توضیحات کامل در بالا به شما عزیزان داده شد حال به جمع بندی کلی می پردازیم:

  1. شرط اول آشنایی با ایزو 9001
  2. همه چیز را برای اجرا برنامه ریزی کنید
  3. مسئولیت ها، سیاست ها و اهداف را شناسایی کنید
  4. اسناد خود را توسعه دهید
  5. سیستم مدیریت کیفیت خود را راه اندازی کنید
  6. عملکرد خود را مرور کنید
  7. وارسی و ثبت نام برای صدور گواهینامه
  8. پیشرفت متداوم
    جهت اخذ ایزو 9001 در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.
    شماره تماس: 09185210731
    شماره تماس: 09902702205

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما