از سال 2016 به بعد تمامی سازمان هایی که قبل از سال 2015 الزامات و مستندات سیستم مدیریت کیفیت را در مجموعه خود پیاده سازی کرده اند نیاز به دریافت ایزو 9001 ویرایش 2015 هستند. به همین دلیل در این جا می خواهیم به معرفی این استاندارد و تغییرات مربوط به آن بپردازیم.
ایزو 9001 چیست؟
مهم ترین استانداردی که در تمامی سازمان ها لازم الاجراست، ایزو 9001 می باشد. در واقع الزامات و مستندات مربوط به این استاندارد تمامی بخش ها و دپارتمان های شرکت را با همدیگر درگیر می کند. اگر بخواهیم به مهم ترین الزامات این استاندارد اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:
- الزام پشتیبانی
- بازنگری مدیریت
- هدایت و رهبری
- بهبود مستمر
- ردیابی محصول
- کنترل محصول و خدمات نامنطبق و هم چنین اقدامات اصلاحی
- برنامه ریزی و کنترل موجودی
- نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه

مزایای گرفتن ایزو 9001
برای آخرین بار ایزو 9001 ویرایش 2015 تهیه و تدوین شد و شرکت ها از این پس مجاب به دریافت این ورژن جدید هستند. خود دریافت این استاندارد مزایای بی شماری برای سازمان دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تمامی فرآیندها و جریان های کار در دسترس مدیر شرکت قرار می گیرد و این شخص بهتر می تواند در خصوص بهینه سازی فرآیندهای شرکت و سازمان تصمیم گیری کند.
- یکی از مهم ترین مزایای مرتبط با دریافت ایزو 9001 ویرایش 2015، کنترل ریسک هایی است که از بین نبردن آن در سطح سازمان می تواند خسارات جبران ناپذیری را بر بدنه سازمان وارد کند.
- کاهش دوباره کاری و موازی کاری در سطح سازمان موضوعی است که به وسیله پیاده سازی الزامات ایزو 9001 شدنی است.
- تمامی فرآیندها و دپارتمان های کاری بر اساس الزامات ایزو کار خود را انجام می دهند و این مساله نظم و امنیت را در سطح سازمان بیشتر می کند.

تفاوت ایزو 9001 ویرایش 2015 با ویرایش قبلی
تفاوت این ویرایش جدید با ورژن سال 2008 بر اساس موارد زیر است:
- ریسک های سازمانی: در 2 بند از این استاندارد ریسک های سازمانی باید مورد بررسی قرار گیرد. بند 5-1-2 دو مبحث بالا بردن رضایت مشتری و عدم انطباق محصول دارای ریسک هایی است که بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد. هم چنین در بند 6-1 ریسک ها و تهدیدات سازمانی در کنار فرصت و نقاط قوت سازمان به عنوان چهار شاخصه اصلی است که باید هم زمان مورد بررسی قرار گیرند.
- ارزیابی محیط سازمان: موضوع بعدی تحلیل بازار داخلی و خارجی سازمان است. از هر منظر هر گونه عامل داخلی و خارجی که بر روی سیستم مدیریت کیفیت شرکت تاثیرگذار است باید مورد سنجش و ارزشیابی قرار گیرد و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
- طرف های ذینفع: شناسایی الزامات رفتاری طرف های ذینفع می تواند در ارائه هر چه بهتر محصولات و خدمات با کیفیت به شرکت کمک کند.
- الزامات هدایت و رهبری: در ایزو 9001 ویرایش 2015 تاکید بیشتری بر مساله هدایت و رهبری شده و نقش های بیشتری به مسئول اضافه گشته است. یکی از این شرح وظایف اضافه شده به مدیر شرکت تعیین ریسک ها و فرصت های مرتبط به شرکت است.
پیشنهاد می کنیم کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با شماره زیر تماس بگیرید:
خانم محمدی مدیر فروش: 09185210731 |
آقای آروین کریمی پور مدیریت: 09902702205 |
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.