گواهی ایزو 10002 سازمانی ویرایش 2018، مربوط به وارسی شکایات مشتری می باشد. آیا می دانید عدم رضایت ارباب رجوع می تواند به تجارت شما آسیب برساند. طبق آمارهای به دست آمده به طور میانگین 90 درصد از مشتری ناشناس ناراضی، متعاقباً تمامی دوستان خود را از تجارت و یا خدمات شما دور می کنند. یک مدیر آگاه، پیاده سازی استاندارد ایزو 10002 را راهی برای پیشی گرفتن خود از رقبا می داند.
مقدمه:
مدیریت شکایات جنجال برانگیز است زیرا همیشه یک راه حل قطعی و مشخص برای حل مشکلات وجود ندارد. موفقیت شما به درک از نحوه رسیدگی به شکایت مشتری و چگونه پیدا کردن راه حل مناسب بستگی دارد. ورژن جدید ایزو 10002 برای مدیریت کیفیت و رسیدگی به شکایات در سازمان ها یک گواهی بسیار عالی است.
شکایت، بیان نارضایتی از سازمان است بنابراین با تعریف ایزو 10002 هر سازمانی می تواند بیشتر از انتظارات ارباب رجوع عمل کند. و این یک نیاز اساسی برای انواع و اقسام مشاغل است، خواه در بخش اختصاصی، دولتی یا داوطلب باشد.
با اخذ این استاندارد شکایت ارباب رجوع را به طور دقیق مدیریت کنید و همچنین شانس زیادتری برای برآورده کردن انتظارات آنها خواهید داشت. و می توانید در کمترین زمان نارضایتی ارباب رجوع را به جلب رضایت تبدیل کنید، مخصوصاً وقتی شکایت را فرصتی برای بهبود کارها و چگونگی انجام آن بدانید. نظام مدیریت شکایات مشتری یک رکن اصلی هر اشتغالی است، به ویژه برای ارگان هایی که قصد داراند همیشه موفق بمانند.

استاندارد ایزو شکایت مشتری:
ایزو 10002 مدیریت رضایت مشتری _ رسیدگی به شکایات:
استانداردی است که به طور خاص برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است. این راهنما در مورد نحوه رسیدگی به شکایات مربوط به خدمات درون سازمانی می باشد.
ایزو 10002 ورژن 2018:
این سند راهنمایی هایی را برای شیوه های رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات و خدمات درون ارگان ها که شامل برنامه ریزی، طراحی، توسعه، بهبود ارائه می دهد.
توجه در کل این سند، اصطلاحات “محصول” و “خدمات” به خروجی های سازمانی گفته می شود که برای ارباب رجوع در نظر گرفته شده یا توسط آن مورد نیاز است.
این استاندارد بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه، یا محصولات و خدماتی که برای عموم عرضه می گردد، برای هر ارگانی در نظر گرفته شده است.
این استاندارد جنبه های زیر را برای رسیدگی به شکایات عنوان می کند:
- الف) افزایش رضایت اشخاص با ایجاد محیطی متمرکز بر ارباب رجوع، برطرف کردن شکایات دریافت شده و در نهایت افزایش کارایی سازمان در بهبود خدمات.
- ب) شراکت و تعهد مدیریت عالی برای استقرار منابع کافی، از جمله آموزش پرسنل
- شناخت و رسیدگی به انتظارات ارباب رجوع
- د) فراهم کردن یک شکایت آزاد، موثر و راحت برای استفاده از نظرات مشتری
- ه) گدازش و ارزیابی شکایات برای بهتر شدن کیفیت خدمات به مشتری
- و) ممیزی شیوه رسیدگی به شکایات
- ز) و در نهایت اثربخشی و کارآیی سازمان دریافت کننده ایزو 10002
انواع گواهی ایزو 10002:
- گواهی ایزو 10002 دولتی: این نوع گواهینامه که با اعتبار جهانی IAF می باشد، که پیاده سازی ایزو الزام است. اگر خواهان این دسته از گواهی ایزو هستند، قدم اول این است که با کارشناسان ما ارتباط بگیرید و پس از اقدامات لازم که خدمت متقاضی عرض می شود با بستن قرارداد ما تمامی مراحل ثبت ایزو 10002 را انجام می دهیم. اصولا زمان پیاده سازی ایزو تا دستیابی به گواهینامه چهار الی پنج ماه زمان می برد.
- گواهی ایزو 10002 خصوصی: این نوع گواهینامه با اعتباری غیر از IAF می باشد که نیازی به پروسه ی طولانی ندارد با دریافت یکسری اطلاعات از سازمان شما در ظرف یک هفته ثبت و گواهی ایزو صادر می گردد. اصولا برای تبلیغات و یا صادرت به کشورهای هم جوار و یا برگزاری مناقصات کاربرد دارد.
اعتبار هر دو نوع گواهی ایزو شکایت مشتری ذکر شده، سه ساله می باشد و پس از اتمام اعتبار باید مجدد تمدید شود.
مزایای اخذ ایزو 10002:
پیاده سازی و تأیید سیستم مدیریت شکایات مشتری تعدادی مزیت دارد:
- حفظ مشتری: با استفاده از نظام مدیریت ایزو 10002، توانایی شما در حفظ وفاداری ارباب رجوع بیشتر می شود.
- محبوبیت برند: با پیاده سازی ایزو به ذینفعان نشان می دهید که شما واقعاً به مدیریت مسائل مربوط به مراقبت از ارباب رجوع تعهد دارید و برنامه هایی را برای رسیدگی، گدازش و بررسی شکایات در پیش دارید.
- بهره وری عملیاتی: با پیاده سازی و صدور گواهینامه رویکرد رسیدگی به درخواستهای ارباب رجوع را تضمین می کند، به شما امکان می دهد مشکلات را شناسایی کرده و علل شکایت را از بین ببرید و همچنین عملکرد سازمان خود را ارتقاء دهید.
- ارتباطات و روابط داخلی بهبود یافته: به شما کمک می کند تا رویکردی مشتری مدار برای حل شکایات اتخاذ کنید و پرسنل را ترغیب کنید تا مهارت های خود را در کار با مشتریان بهبود بخشند
- انعطاف پذیری: این استاندارد با کیفیت ایزو 9001 سازگار است و به شما فرصت می دهد ارزش و کارایی خود را به سازمان خود اضافه کنید.
- بهبود مستمر: و در نهایت سبب بررسی و گدازش روند شکایات و حل و فصل آن و مواردی دیگر که می توان بهبودهایی را ایجاد و فراهم کند.
جهت صدور گواهی ایزو 10002 ( ایزو شکایت مشتری) سازمانی با شماره های زیر ارتباط بگیرید.
شماره موبایل مدیر فروش خانم محمدی: 09185210731
شماره موبایل مدیریت آقای کریمی پور: 09902702205
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.